Rügenresan November 2013

Hej! Nu är vi hemma igen efter rolig och fantastisk resa på många sätt.

Våra tidigare resor till Rügen har gått via Bodden-Angeln via tex: Attitude- Baits och dessa har varit bra och trevligt organiserade.

Trion: Nicklas Jonsson, Stefan”Trumman” Trumstedt och jag var där senast i Maj i år och jag säger tack vare lyckliga omständigheter kom vi dit en dag för tidigt och blev tvungna att lösa det faktum, att vi varken hade boende, båt eller guide till denna första fiskedag.

Ett samtal till Robert Jenk Bertrandt och 20 minuter senare rullar det fram en fullt utrustad båt med en 60hp motor på trailer, med en tysk man som frågar oss:- Is this god enough for you?

Han ordnar dessutom en hel kåk som vi kan bo i första natten tills allt löst sig, fantastiskt!

Att få utforska området på egen hand väckte mersmak hos oss alla och vi bestämde oss att prova detta senare till hösten.

Denna gång fick vi tillgång till MojoBoats Tracker V175 superguide som Robert Bertrandt lagt i hamnen i Shaprode, med tillhörande boende bara ett stenkast från hamnen och restaurangen vi vanligtvis käkar på.

Med denna paketlösning i ryggen så behöver man bara fokusera på fisket och det egna upplägget av detta vilket jag redan påbörjade för ett par år sedan med kartstudier och annat.

Det finns till och med en bok att tillgå (vet dessvärre inte hur man får tag på den idag) med all tänkbar information gällande fisket i Rügen.

Innehåller dessutom massor med koordinater på heta fiskeplatser, ramper och en massa info om bra saker att veta om fisket runt hela ön.

ISBN-3-937868-05-4 och förlaget heter DIE RAPSBANDE.

Dag 1

Vi beslutar oss för att kolla av några platser vi alla varit på tidigare och med informationen om att fisket varit trögt så blir vi förvånade då det nappar på ganska omgående med ett gäng gäddor av varierad storlek.

Trumman med sin största på resan 110cm och 9,7kg tagen på en prototyp av Banditshad, ett mjukbete som Wolfcreek tagit fram åt honom. Stiligt på alla sätt må jag säga!

Dag 2

Vi ger oss av till det område som vi tror ska ge oss dom stora gäddor som vi trots allt är här för.

Dagen börjar helt ok och vi får alla några gäddor här och där men inte de vi är ute efter.

Vi jobbar oss längre och längre in i området och efter ett tag säger jag att det måste stå grov fisk i detta område och jag hinner nätt och jämnt avsluta meningen förrän det suger tag i min Söderjigg med det smickrande namnet Jonny’s 15+.

Den känns rätt fin svarar jag Trumman som undrar.

Nicklas anar att den är stor så han gör iordning för håvning och efter en serie härliga rusningar så sluter han garnet runt denna vackra gädda.

13,8 kg och 123 cm och resan känns plötsligt riktigt riktigt spännade med tanke på att vi har två dagar kvar att tillgå.

Denna fisk blir också dagens största.

Dag 3

Rügen är ett vatten som kan få även det stabilaste av psyke att tappa tron på den egna förmågan så det är med tillförsikt vi fortsätter vårt utforskade av området.

Mycket riktigt så känns det inte lika hett som gårdagen men jag säger till Trumman att jag vill ta en drift av en kort lä-kant som jag inte kan släppa, innan vi lämnar stället.

5 meter in i driften så tar det tvärstopp och jag känner igen känslan i mothugget, tvärstopp!!!

Det börjar röra sig där ute, först sakta för att sen accelerera med en enorm kraft.

Full broms, tummen på spolen men hon vägrar att stanna upp.

Det här är en bra fisk säger jag och Trumman riggar håven och gör sig beredd.

Några envisa rusningar senare kapitulerar hon låter sig håvas.

Jag hoppar över svordommarna som flyger i luften i glädjeyran och jag vet inte vem som är gladast, det här är så coolt så det finns knappt.

Jonny’s 15+ har skördat sitt andra offer för i år och Trumman ropar ut vågresultatet:- Hon väger 15,1 kg och är 128 cm lång oj oj oj, helt bananas!

Hon får all hjälp, respekt och uppmärksamhet hon förtjänar innan jag släpper taget, aaaaahhh så ja!

Vad som händer resten av dagen minns jag ärligt talat inte riktigt, det går inte att återfå hunger och skärpa efter en sådan fisk, man vill bara behålla känslan så länge det går.

Glädje, adrenalin om vart annat.

Dag 4

Det känns redan när vi kommer ut på morgonen att något är annorlunda.

Luften känns kallare och högre än gårdagen och gäddorna är kinkigare än tidigare.

Grabbarna fiskar trots allt med ett hyggligt resultat medan jag är kvar i gårdagen och hittar inte riktigt mojon för dagen. Jag får några mindre gäddor men känner mig ändå som ett lyckligt barn på julafton.

Nicklas med en Stralsundskrocko som stod i en brant bland strömmingsstimmen.

Jag har tydligen med min 15,1:a det gällande båtrekordet och jag lovar den som åker ner och testar detta paket och slår detta båtrekord, en heldag med helpension i min båt i ett stekhett vatten där det simmar riktigt stora gäddor. I ‘ll be your bitch for a day!

En kanonpaketlösning vi verkligen kommer att testa igen!

Go for it!

Jonny, Nicklas och Trumman

3 reaktion på “Rügenresan November 2013

1. johny, tack for vanliga ord och stort grattis. Ska bli kul att fa ha dig som bitch en dag:) Det har precis slappts en helt ny bok om rugen fisket. Det kan t.o.m kopas pa Schillers. Forfattare Fuhrmann och Balkow.

2. Sjukt roligt! Stort grattis och fantastiskt bra fiskat – igen! Nu är man så peppad. Jobbigt att det är en hel månad kvar innan jag åker till Rügen. Någon som vill köpa 100kg blandade gäddbeten? Blir bara söderjiggen resten av året 🙂