Mitt livs gäddfiske!

Hallå! Det har dröjt länge innan jag slängt ut något nytt inlägg på senaste!

Måste bara börja med att säga att min vår har gått riktigt bra med min efterlängtade drömgädda. Den valde att klippa på en dag som vilken annan härlig dag på sjön. Åkte ut själv i båten och smackade ett gäng pikes upp till 6 pannor i första driften. Ah härligt tänkte jag då är dom rackarna igång! Drog vidare till två ställen som jag tappat väldigt fina fiskar en vecka innan och hoppas att det ska dundra i! Fiskar av första platsen med lite varierade beten innan det går upp som ett ljus för mig. Det betet jag hade alla storfisk kontakter på tidigare hade helt missats.

Första kastet…Ett litet ryck….Stopp…Två snabba ryck….Stopp….. KABOOOOOOM!

Jag krokar och det svarar tungt i andra änden av linan. Tittar upp med blicken och ser en grym sida vända upp i det ovanligt klara vattnet. Shit shit shit denna är stooor. Pressar in den försiktigt till båten med spöt halvt under vattnet för att slippa jobbiga huvudskak. När den närmar sig ser jag att betet endast sitter med en krok längst fram i ”näbben” på fisken. Nu börjar det bli riktigt nervöst… Jag meckar ihop håven på något vis och leder runt gäddan i som en åtta tills den börjar bli lite spak. Eftersom betet sitter som ruggigt ytligt samt att jag är själv i båten så skopar jag fisken försiktigt bakifrån. Precis som jag ska lyfta håven tar den ett lugnt sjärtslag… Hinner bara tänka: det är nu eller aldrig! Kastar spöt skopar in hela fisken och bryter ihop i något slags grin-garv. Betet som nu har lossnat lyfts bort och jag fastnar i att bara beundra den vackra gäddan i min håv. Fisken vägs i en stor sling lite snabbt och pendlar i mellan 11,8-12,8. Ner i säcken och låter den vila medans mina ben bara skakar. Upp med ankare startar motorn med gäddan på släp i säcken siktar mot närmsta vass och kör in båten. Ohyeah! 12150g 115cm! Min efterlängtade 12+ på spinn! GAAAAAAAAAAAAAAH 115cm! Efter en snabb minut på mattan fick min drömpike simma hem igen. Fick en ”high-fin” av henne precis innan hon gled av mattan och försvann iväg.

Efter denna fisk har jag varit ute och kört några pass lite här och där efter gädda. Men suget efter andra arter blev för stort så jag drog iväg med polaren och duktiga specimen metaren Svante Otter för att prova lyckan efter lite karp. 4 nätter utan resultat men jäkligt kul vart den den långhelgen, jaha. Bara att köra vidare. Nästa helg vart det 3 dagars fiske efter storrudor i legendariska Ursjön. Sista kvällen tappar jag en riktig gris som knäcker fluorocarbontafsen. Vilket jäkla antiklimax…

Efter dessa fjaskopass var det bara att sadla om Silverpilen (min saab 9-5). Resan gick av norrut mot de stora vatten vargarnas hemmatrakter….

Efter otaligt många timmar i bilen finner jag mig framme utanför ett hus. Inte vilket hus som helst utan Mr.Magnus ”mangeboy” Lindgrens hus. Ett stort välkomnade och mycket snack från sekund ett. Mange hade inte hunnit ut så mycket under våren då han precis fått tillökning i familjen av en liten jänta till. Vi båda var hungriga efter gädda när vi smet iväg lite kvickt för ett kvällspass hemmavid. Några pikes i båten vart det utan nån topp men det va kul att lära känna varandra och prova Manges grymma tracker laker! Riktigt fin båt!!! laker

Första dagen som vi körde seriöst så ballade allting bara ur… Efter 15min fiske säger jag att något saknades, dvs Iron Maiden! (Henke och jag märkte tidigare i våras att det verkligen kan trigga gäddorna haha!) Skulle tippa på att det hann 5 sekunder in på Wickerman innan innersta spöt rev iväg och Mange bara garvar å slänger ur sig: Ta den du det är säkert en 10+. Jag kontrar bara med ett garv medans spöt flyger upp i näven och storfisk drillas direkt! Upp smack i håven, mått och vikt! 10800g 115cm! Klippte en red cracker Azkikr med spinnerbaitrig. Vilken start!

10800

Jaha det vart en stor kram och vi bara körde vidare. Vi hinner knappt reflektera över hur fin fisken var innan nästa smackar på…. Och dagen bara fortsatte så… Gäddorna var som tokiga i våra paravaner och oftast var uppe tog sig ett smakprov innan dom dundrade på betet! Helt sjukt!!! Mange tar en storfisk på mittenspöt där den nygjutna braxen simmar. Den går tungt och hårt innan jag kan omfamna den med håvnätet.

skalle

Mange håller ett stadigt grepp om fiskens gällock och säger: Detta kan nog vara pers! Oj, lite nervöst i båten medans krokar klipps för att enklast hantera dessa stora arga sommargäddor. Väl uppe i slingen visar vågen ett nytt pers för Mange! 12850g 117,5cm! Braxen var betet!

24’e gäddan över magiska 10kilo för mannen! Magiskt!

12850

12850.2

Vi bara fortsätter i samma takt och garvar samtidigt som musikvalet verkar avgöra ifall det nappar eller inte! Manges nya pers klippte till en av mina personliga favoriter : Danger Doom – Sofa king. Grym låt! Rekommenderas starkt 😉

Vi har redan klippt en dubbel idag men vi har tid kvar… Några fiskar mellan 5-7kg får syna insidan av båten innan nästa bättre fisk smackar i! Jag drillar in den relativt snabbt och Mange skopar som en pizzabagare swichar in pizzor i ugnen.

En riktigt vacker mörkare fisk på 9450g 107cm! Kan inte för fridens namn komma på vilket betet denna fisk föll för, men självklart ett mb79!

9450

Vi har några riktigt stora fiskar upp som bara sänker paravanerna och löser ut dom utan att få de att hugga på våra beten istället. Ett spö riggas med en Mr.Clive för att kunna kasta på fisk som inte väljer att ta igen. En fisk visar sig på innersta spöt som slickar land med kanske 1,5m tillgodo. Mange säger direkt att den verkade stor, jag som inte hann se säger bara äsch! Och jäklar vilket plask och självklart var det en stor! Jag drillar lite halvnervigt men allt går vägen och även denna skopas fint! Mange frågar mig snabbt vad jag har för pers. 12150g som jag fick i våras svarar jag. Hum… Jo du kanske slår det med denna.. Jaha… va fan händer! Vi sjungar ut : FACKING ALBATRAOZ! Snabb vägning, mätning och snabba bilder innan den får simma hem… Och ja det vart ett nytt pers för mig med denna dag på 12250g 115cm! Shallow Rosa tånglake azkikr va betet. Kan inte vara lyckligare!

12+.2

12+

Denna fisk avrundade dagen ganska perfekt! Vi hade inlett med en TRIPPEL TIA!

Väl tillbaka hemma hos Mange drogs grillen igång och skumpan på kylning. Ja va ska man säga, redan där så hade vi haft den bästa dagen någonsin. Vilket fiske! Kommande tre dagar var vi lite överallt med båten och slaggade i sovsäckar på durken!

laker.2

Mange brände en riktig kloss som visade sig upp på paravanen först, alla spöna tacklades om men Mr.Clive och det dröjde inte. På samma fläck smacka det i en grym fisk som släppte 15m ifrån båten… Det enda vi fick se var en köttapandel som försvann ner i djupet igen. Synd, men vi fortsatte nöta! Inte alltid de största 🙂

intestor

Vi klippte lite hyfsade fiskar både på spinn och trolling. Mange med klassisk 7’a dubble!

dubble

En grymt fin 8,45 som klippte en Monsieur Clive (dvs en curly Clive) precis när solen steg kl 03.00 på morgonen!

Nån bråkig 7,5-8 kilos som vägrade vara snäll! Sög i sig en 30shad bara small till i prylarna!

arg

Vi hattade omkring och provade nya vatten med blandade framgångar. Stannade och kastade ifrån land på ett coolt ställe där det högg gädda i varje kast och dom kämpade som öringar i den hårda strömmen. Mixad storlek från1-6kg skitkul!

Helt plötsligt började veckan rinna mot sitt slut. Vi körde sista dagen en riktig tidig vända, började fiska vid 02.30 till 14 på dagen eller så. Det visade sig inte vara speciellt hett på morgonen men några timmar senare kom första hugget och det bara spårade ur denna dag med. Stora fiskar som kastade sig över paravanerna och…. Mange börjar bända in första fisken för dagen som visade sig vara en groffsing! 11700 117cm! Som smackade en rosa tånglake!

117.2 117

Jag bränner en riktig fining vilket var riktigt synd! Vi fick direkt på känn att vi kunde göra nått liknade sista dagen som vi gjorde första! På men Iron maiden och bara invänta hugget med stort H! Mange smackar en riktig stolpe in när det smäller på spöt närmast på en wobbler som fick namnet ”El Americano” (lite lik amerikanska flaggan i glitter) som är gjord på ett stolsben från en pinnstol som en gobbe använde i jaktlaget som gått bort! Vi skänkte honom en tanke när fisken låter sig omslutas av håven! 10650g 111cm!

1065.2

Och där har Mange därmed smackat upp en 26’e tian i sitt liv! Jag tjatar under dagen på Mange att jag vill prova och köra med en riktigt gäll azkikrs i liknade färg med Nuclear fluo. En lysbomb utan dess like! Men Mange säger att betet har provats många gånger utan resultat, MEN JAG VILL!… .Jaja smacka på den då! Yes säger jag nu kommer det bli ALBATRAOZ! Det dröjer en kvart innan det dundrar i på rätt spö! Mohahaha bra fisk på det låsta betet! Hoppas på en kloss men får nöja mig med en mindre gris! 9550g 106cm!

955

Denna vackra fisk sätter punkt för min vända hos Mange! Innan jag sätter mig i bilen säger jag hejdå till den härliga familj som jag har fått äran att bo hos de senaste dagarna! Mange och jag bara kollar på varandra och säger: Detta kommer nog ta några dagar innan det sjunker in… ja kan man lugnt säga! Vi skiljs åt i glada miner, jag med 1000 idéer och massa bränsle till nya vatten och nya planer som jag bara kan tacka Mange för! Jag fortsätter min resa neråt för ettpar dagars fiske med Anders ”Wolfcreek” Ulvsfors óch några dagar på mitt landställe! Längst med vägen hinner jag bara tänka:

HÄR VILL JAG BO!

mmm1

Ännu engång, STORT VARMT TACK till mannen myten legenden mb79! <3

Det här inlägget postades i Allmänt av Robert. Bokmärk permalänken.

Om Robert

Robban är vice butikschef på Söder Sportfiske och är en kille med fantastisk energi och brinner för allt som har med fisket att göra, kan det mesta och ibland tror man att killen har memorerat varenda fisketidning som finns. Metefreak som likaväl fiskar havsöring i strömmen som gädda i skärgården. Robban har Gös 7+, Gädda 10+ och stora karpar på sitt samvete. Senaste storfisken är en spinnfiskad gädda på 11,9 kg som inhalerade en 30cm shadjigg i Rugen (Tyskland). Alltid hungrig på senaste teknikerna och testar det mesta som dyker upp på marknaden. Vi handplockade Robert och vår känsla visade sig vara helt rätt och vi är stolta över vår "värvning" till butiken. Fresta Robert med ett fiskepass och det är stor chans att han sliter sig loss och hänger med.

3 reaktion på “Mitt livs gäddfiske!

1. Mäktigt fiske!!!
    Stort grattis! Bra skriven text. Man blir helt rubbad av all stor fisk!!
    Verkar vara bra vatten! 😀
    God Jul!!
    Sheißefiske!!

2. Helt jäkla underbart juh!!
    Fantastiskt nice skrivet och galet bra fiskat!