Gäddveckan

Detta år var jag först ut med semestern trots att jag hade fått skjuta fram den tre veckor pga vintern som vägrade släppa taget om vårat land. Direkt vid islossningen stod jag på vår arbetsplats redo att gå för dagen, på en veckas semester, med gädda i siktet.Fredagskvällen spenderades dock ute på krogen trots att jag skulle upp och spinnfiska dagen efter, varannan vatten och taxi hem så gick jag och la mig vid tre-snåret. Studsade upp pigg och taggad på  att få spinna gädda på hemmaplan efter ett antal fiaskopass på bortaplan.

Vi rampar i och fiskar av ett område utan ett pet men bestämmer oss för att lägga eftermiddagen i en tarm och gnugga då jag är övertygad om att riktiga bestar borde leka där.

Efter någon timme tappar jag en fisk på BB-Tail och jag får förtroende för att fisken borde leka inne bland stubbvassen i det grumliga vattnet. Någon timme senare lyckas jag kroka en fisk på en fläck där jag kastat ett antal gånger, fisken ser inte så stor ut men väl i vägsäcken visar vågen 8,14kg och en skön fisk att få landa.

Vi åker tillbaka en dag senare och gnuggar i samma vik men utan ett hugg, mer fisk har klivit in men har ställt in sig helt och hållet på lek Alla beten totalignoreras och vi rampar upp på eftermiddagen och med bilen redan packad med trollingutrustningen så rullar vi mot nya vatten.

Första dagen tar vi sovmorgon och är sist ut efter att ha riggat allt och tagit de lugnt för att ha all utrustning klar inför flera dagars trolling. Vi har en tydlig plan på att koncentrera oss till två områden och med hjälp av sidescanning börja markera fisk på plottern för att kunna hitta eventuella stråk där fisken kan vandra.Vi kör med platypus och zalt som släpas bakom paravaner i 1,0-1,2 knop och hoppas att gäddorna ska se våra beten i det ginklara vattnet och stiga för att klippa dom.

Vi lägger ut grejerna och börjar köra en repa, under riden mellan huggen som ibland kan vara fruktansvärt lång gäller det att hitta på saker, jag skapar därför ett vad om att den som får första fisken på sin sida blir bjuden av den andre på en öl på söders höjder när vi kommer hem och om man får en 10+ som första fisk måste man bada i hamnen. Ett handslag görs och kort därefter får Patrik en femkilosgädda vilket innebär att jag blir skyldig honom en öl, nästa hugg är på min sida och spöt kröker sig ordentligt.

Fisken känns tung och när den går upp och vältrar sig i ytan ser jag att det är en bra fisk, när den kommer lite närmre börjar den ruska och jag känner att de är en tung fisk som stångas. Knäna skakar samtidigt som jag pressar in gäddan över håvnätet och Patrik lyfter, nu står jag och tittar ner i håven på en riktigt tjock fisk och börjar ana att de är en 10+ som ligger i håven.

Upp i vågsäcken och jag känner hur en stor sten släpper när jag ser vågen visa 11,98kg och jag vill bara börja skratta rakt ut över att jag äntligen fått en stor gädda.

Jag släpper tillbaka den galet tjocka fisken som simmar ner i det klara vattnet, när jag tittar upp kröker sig Patriks spö och han bänder snabbt in en på 7,2kg.

Vi sitter och lagar mat i båten och svänger ihop tortelini med en burk chili con carne och en burk chreme fraiche med smak av paprika & Chili (grymt käk när inte muurikkan är möjlig)

Medan de brinner i stormköket och jag har munnen full av mat så kröker sig ett spö, jag krokar och tallriken flyger ut i båten, pressar in fisken och ser att det är en till tjockis. Tyvärr saknar den längden för att kunna vara en tia men 8,74 vägs till och jag är hur nöjd som helst.

8+are mitt i maten.

Vi kör ett par dagar till och nöter på med våra wobblers och fiskar skapligt bra för att vara vårtrolling med endast 4 grader i vattnet men utan att peta upp några fler riktigt stora.Vi får mellan fem och sex fiskar om dagen och får en på 7,93 och en utlekt på 6,6 och åker efter ett par dagar hem hur nöjda som helst.Sjukt coolt täckning.  Åttakilos i håven med en gammal zalt i käften.

Det här inlägget postades i Allmänt av Martin. Bokmärk permalänken.

Om Martin

Martin jobbar som säljare på Söder Sportfiske, han är även ansvarig för våra reklamationer samt vice postorderansvarig. Martin är trevlig, nogrann, påläst och serviceinriktad med en energi som bara ungdomar besitter. Intresserad av de mesta fisket och specimenmetet ligger närmast till hands. Martin har ett gäng fina fiskar på samvetet och den här killen är fiskesugen dygnet runt. Vi är otroligt nöjda med att vi har knutit Martin till oss.