Sjövargsjakt i efterlekens skärgård!

Hej alla läsare!

Har fokuserat som bara den på gäddfisket ända sedan månadsskiftet april/maj. Med ”karma-boostar” i ryggen i form av nederlag och olyckor har jag försett mig själv med flera nya erfarenheter och nästan allt inom trailers och dess haverier…

Med en trailer på verkstad och en Ockelbo pallad på grusplanen vart jag rätt handikappad att söka eget fiske. Första passet var tänkt att bli ett pass med stammisen Simon Ritter och ändamålet att prickskjuta upp en grisgös i förlekskondition. Förutsättningarna i veckan såg perfekta ut med lite vind och mulet, på fredagen lämnade Simon återbud pga arbete och jag stod utan fiske och fiskekamrat! Hörde mig för hos meriterade Håkan Fransson om att få en rejäl lektion i det pelagiska gösfisket. Håkan nappade direkt och vi satte av söndagen för ändamålet, däremot vred vindarna till sig och regnet som annalkande i den kommande veckan beräknades istället till helgen.

”Vargjakt!” sade Håkan över telefon och jag fattade vinken direkt och packade om för gäddfiske! I lådorna åkte allt mellan himmel och jord! Direkt efter arbetet åkte jag ned för att inkvartera tillsammans med Jörgen Larsson och Daniel Nilsson från team Westin som oavsett vädergudarnas trick skulle nöta upp en Lunker gös!

Lite sköna idéer och storys in i småtimmarna sen var det bara att ställa alarmet för uppgång i mörkret. Morgonen därpå mötte jag upp Håkan vid en blåsig och disig skärgårdsvik för att snabbt traila i hans Tracker Laker v16. Regnet hamrade mot våra huvor och ut bar det!

Första haket levererade ett par mindre gäddor nästan omgående och efter mycket ”grindande” på området började vi få större fisk att visa sig, Håkan brände en redig fisk och det kändes onekligen superhett. Vi böt till ett litet ”wildcard” hak, det visade sig vara det honoungshål vi endast kunnat drömma om!

dubbeltrubbel

Håkan skrattar gott åt våra dräpare för dagen! Mcrubber!!!

Nästan omgående får vi fisk på grällare beten! Efter att ha riggat upp ett par Big Mcrubbers med lätta skallar och endast fått fram enstaka hugg byter vi ned oss till den numera klassiska Mcrubbern.

Hela haket börjar bokstavligen glöda och gäddorna kastar sig över våra beten. Håkan drar i en sweet-streak på flera 85-90cms fiskar innan han rundar upp det hela med en 8.6 kilos dam!

slurp!

Grym fisk till grym herre! Klart fångstmannen skall smaka med!

Endast ett par kast senare får min mcrubber en rejäl smäll och mothugget sitter resolut med styrkan från Svartzonker 8,6″an kan jag efter en skön fight landa en praktfisk på 112cm! Väl på mattan funderar vi om inte denna flicka passerar det magiska 10 kilos sträcket. Säcken vägs av, i med fisken oooooch 10.2kg!

012Lyrisk stämning i båten! Mcrubber i mun!

Fisket fortskrider i skeden, intensiva jaktperioder byts av totalt döda timmar sen tillbaka till jakt. Magiskt! Känns som i vartannat kast har vi följande grov fisk. En av dessa fick Håkan att falla till durken i ett tjut! ”Såg du aset??? Ett tåg var det!!” En riktig sugga som följer upp Mcrubbern till båtkanten, tar en sekund att begrunda Trackerskrovet, simmar lojt hemåt igen. Knäskak!

024

Håkans Mcrubber försvinner i en jättevirvel och mothugget viner till, en tung fisk! I ett kritiskt skede går fisken upp med huvudet och skakar till. Ut flyger det illgröna betet med väldig kraft, huvudet som denne avlossades ifrån var inte tillhörande en fisk under alligator-kaliber! Knäckande och frustrerande biter vi ihop och kastar vidare. Ett par dyngsura timmar senare får jag ett hugg som nästan vrider ur min 190cm långa kropp ur fören. In till båten kommer en riktigt ryggbred fisk strax över 8kg.

025

Magiskt fiske!

När vi väl beger oss tillbaka till bilarnas värme kan vi summera dagen till ca 30 gäddor och en grym toppsvit! Helt fantastiskt! Hemfärden gick som på räls, log hela vägen till jobbet dagen därpå! 🙂 Ett jättetack till Håkan Fransson, Göskung och nu även Grindarkung!

Håkans mer aktuella version finner ni här! Fantastiskt rolig läsning!

Sökandet efter huggvilliga efterlekskrokodiler fortskrider! Nästa repa tog jag tillsammans med min kära kollega Martin som man kan lita på i ur och skur. Med på denna resa var nyförvärvet Gustav ”Masken” Olsson. Vår lilla trio skulle ge oss i kast med att jaga rätt på en rejäl gädda som gäckat mitt sinne i många många års tid.

Vår första dag går trögt och ett par överviktiga 90cms fiskar kan landas. Vi ser braxnar simma in mot grundområdena men gäddan förblir statisk och passiv.

Det är i det här skedet min nyexaminerade trailerkunskap kommer in i bilden. På väg till fiskeplatsen dag 2 så börjar trailern vibrera våldsamt och ett kraftigt ”pop” hörs följt med ett frasande illavarslande läte. Stannar till direkt vid en avtagsficka, direkt ser jag det; däcksprängning… Vi befinner oss alltså någonstans i skogen mellan St:Anna och Valdemarsvik klockan 08:20 en söndag. Våra chanser att få tag i ett matchande däck till ett bålstasläp är ungefär lika stor som att finna en tvättbjörn i sitt duschmunstycke.

Febrilt söker vi internet runt och kommer fram till att Mekonomen har däck, plockar av trailer från bilen och tar av det trasiga däcket. Efter mycket sökande från Mekonomen till skrotar ringer jag i panik till Daniel Nilsson, beklagande berättar jag händelse förloppet och blir direkt hänvisad till Pontus Sjöqvist som gladeligen lämnar ut sitt reservdäck till oss.

4 timmar senare sitter ett fräscht däck på trailern och vi far mot fisket! Stackars Gustav har suttit vid vägrenen och vaktat vår strandade gäddmaskin, i mina ögon en heroisk insats med tanke på tiden vi spenderade på vägarna! Var fisket hett dem kvarvarande timmarna på dagen? Finner man en tvättbjörn i ett duschmunstycke? Nej.

Nedbruten kommer jag hem och ser mina arma pengar flyga ur plånboken. En erfarenhet rikare kan man se det som. Dagarna efter regummerar jag däcken och Ockelbon är redo för nästa drabbning!

Det väntar inte på sig! Martin, evig trogen, följer mig till norra delarna av Stockholms skärgård. Där råkar vi på strålande väder med helt underbara temperaturer, gäddorna hugger och vi landar ett helt gäng med braxhungrande gäddor.

Hade inför detta pass införskaffat mig ett nytt spö, ett st.Croix Legend Tournament Swimbait. Grymt spö för att fiska hem dem lite mindre betena i arsenalen, nätt och lätt utan att kännas svampigt! Nu får man göra skäl för dekalerna på båtsidan med 🙂

wolfad

Ett stenhårt hugg på min Wolfshad hemtagen på nya st.Croix Swimbait spöt!

Under vårens gång har jag pratat lite från och till med Christian Fridh nere i Mariannelund, en gäddfiske-junkie han med! Vi slog hammaren på spiken och styrde ihop en helg ihop. Chrille har en av dem mest formidabla samling beten jag sett! Allt från söndertuggade bulldawgs till klassiska Rapalas.

I gryningen ger vi oss ut och första stoppet resulterar i ett gäng mindre fiskar, sedan en ruskigt grov fisk som vänder under Christians Hogshad från Fredrik ”piggking” Johansson. Jag testar en massiv handgjord kreation från Fredrik Blom, Besten och måste säga att den föll verkligen både mig och gäddorna i smaken! Första fisken var en stabbig 5kilos på denna, räckte för att vinna mitt förtroende.

Medans morgonen fortlöper med sporadiska huggsejourer förbryllas vi av att vi inte haft en bättre fisk i kontakt. Vi flyttar oss längre upp på kanten och med en strömmingsfärgad shad drar jag ett kast längs med branten. Fiskar hem betet utför ”droppet” och som på beställning klipper det till på Grim Reapern! In kommer en fullkomligt fisk som bjuder på en av dem skönaste fighterna jag haft på riktigt länge, en stadig håvning av Chrille och fisken är säkrad. Vi mäter henne till 109 cm och vågen stannar på 9.6kg!

LUNKER!

En sjukt vacker fisk som explosivt for ner mot djupet vid release.

Efter detta bränner Christian en stadig fisk i liknande kaliber och vi beslutar oss för att komma tillbaka till skymningen. Efter en hälsosam lunch bestående av kebab och kex åker vi ut igen, till vår stora förtret har vindarna tvärvänt 180grader med samma styrka. Fisket vart ungefär som vi hade förväntat oss i och med förändringen. Tvärdött!

Dagen efter får vi lite fisk i mindre storlekar innan vinden tilltar. Beslutet för en tidig hemgång drar vi på eftermiddagen, oavsett dagens utgång är jag hur nöjd som helst och vi börjar planera kommande drabbningar som herr Fransson så vackert skulle formulerat det.

image (15)

Tackar för en superhelg och siktar nu på den ökända Midsommargäddan med Martin!

Nu är klockan mycket i skrivandets skede, hoppas ni finner läsningen värd och fortsätter att följa mig och mina kollegors jakt på storfiskar och galenskap!

Önskar alla ett redigt skitfiske och en Glad Midsommar!

Adam

Det här inlägget postades i Allmänt av Adam. Bokmärk permalänken.

Om Adam

Adam jobbar som säljare på Söder Sportfiske. Otroligt driven och tänker på fisket dygnet runt. Gillar alla typer av fiskeformer men spinn- & Jerkfisket efter gädda ligger honom närmast hjärtat. Trots sin ringa ålder (20år!) har han placerat sig bra i tävlingar som 2a plats i St:Anna Pike Open hösten 2010 och där vann han även största fisk klassen. 3e plats i Trexgäddan hösten 2009 och 18e plats på Värtan cup 09. Har redan tagit gädda på 14+, 12+ och borrar över kilot, havsöring i skärgårn 6+. Har även ett gäng exotiska fiskar på samvetet som Tarpon på ca 30 kg, Barracuda på ca 10 kg och Large mouth bass på ca 3 kg. Vi är grymt stolta över att ha Adam ombord.